tisdag 18 mars 2014

Hitta garn i Rom/Finding Yarn in Rome

Vi har varit på en utflykt till Rom. Den sista dagen tänkte jag se om jag kunde hitta garn att ta med hem, hm… det verkar inte som om invånarna i Rom har något större behov av att sticka!
De tre "garnaffärer" som fanns i närheten av vårt hotell visade sig vara kombinerade sybehörs och garnaffärer, med betoning på det första. Om man ville ha garn var man tvungen att be personalen ta fram det ur hyllor och lådor bakom disken, och något större urval fanns det inte, så nu vet jag det, åk inte till Rom för att köpa garn!
Här ser ni bevisen på att jag faktiskt var vid affärerna och kikade!
Men det fanns förstås en hel del annat vackert att titta på!
//
We have been to Rome for a few days. The last day I wanted to see if I could find some yarn to take with me home, hm.. it doesn't seem like the inhabitants of Rome need to knit!
The three "yarn stores" that were situated close to our hotel where combined with other kind of things for sewing and the like. If you wanted to have some yarn, you needed to ask the storeowners to take it out of drawers and shelves behind the counter, they were not really friendly and there where not really a big choice of different yarns! So now I know, do not go to Rome to buy yarn!
Here are some evidence of my struggle!
But of course there was a lot of other beautiful things to admire!




Fontana di Trevi,
där Anita Ekberg badade i "La dolce vita"
//
Fontana di Trevi,
where the swedish actress Anita Ekberg bathed in the film "La dolce vita"


Pantheon 


Forum Romanum

Sist men inte minst, är jag klar med en Milo, jag maskade av med en i-cord, tycker det blir fint!
//
Last but not least, I finished a Milo, completed it with an i-cord cast of which I really like!



Se här vad Husmorsskolans nya Syförenings medlemmar har sysslat med den här veckan
//
Look into what Husmorsskolans nya Syförenings members have been up to this week

11 kommentarer:

  1. how exciting! looks like you saw a lot, even if there are not too many yarn shops. i've never been to rome, what a facinating place! i loved seeing you in the photos too karin-ida! and your milo is darling, lovely blue color.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It is a msrvellous place to visit! Wonderful food and impressing ancient sights! I always look for yarn when I travel, usually I find nice stores, but this time I was surprised, We buy nice italian wool here in Vienna so I thought I would find it in Rome as well! Glad you liked my Milo!

      Radera
  2. Gorgeous photos. Funny about the yarn. Love the milo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Kim, it was an adventure and you are right it was quite funny to find these little yarn stores, some even closed:)

      Radera
  3. Rom är underbar (ska dir kanske o år när jag fyller 40), synd att det fanns inga garn!

    Milo är på min sticknings-önskelista, inspirerad av dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Rom fantastiskt, lite mycket turister o tiggare för min smak, men så var vi ju också på de mest "turistiska" ställena!
      Kul att du gillar Milo, det här är min fjärde tror jag!

      Radera
  4. Vilka fina foton av Rom, och så söt Milo.

    SvaraRadera
  5. Om jag fick tillbringa några dagar i Rom så tror jag nog att jag överlever garnbristen .
    härligt du har haft .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så, det var mest på skoj vi letade efter garn!

      Radera
  6. Jag gillar Rom! Första gången jag såg Fontana di Trevi blev jag överraskad över hur "inklämd" den ligger, men visst är det fantastiskt vackert!
    Har aldrig letat efter garn i Rom - men där finns ju så mycket annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med garnet är en "grej" bara, kokar alltid efter garn när jag reser!
      Har tom inspirerat maken så att han fotograferade en garnbutik när han var i Belgrad förra veckan!

      Radera